Stockholm

15 februari 2015 - Borås, Zweden

Precies op tijd was ik woensdagochtend weer beter. Met de laatste paracetamol die ik tegen mijn Zweedse virus heb aangegooid kon ik de bus in. Op naar Stockholm! 's Middags om half 2 zijn we vertrokken en 's Avonds om 7 uur kwamen we aan op onze plek van bestemming; Hornstull. De 'upcoming hipster area', zoals de jongen van het appartement zo mooi zei. En dat werd ook meteen duidelijk in ons appartement; ontzettend cool en ingericht met het meest hippe design interieur. Echt geweldig!

Natuurlijk maakt zo'n lange busreis je ontzettend hongerig, dus 's avonds zijn we lekker uit eten geweest. Daarna snel naar bed, aangezien we veel op het programma hadden staan voor de aankomende dagen.

Donderdagochtend hebben we een Stockholm card gekocht. Met deze kaart kan je vrij reizen met het openbaar vervoer en ook de meeste musea en attracties zijn gratis. Daar moesten wij dus gebruik van maken! De eerste stop was het 'Nordiska Museet'. Een museum over de Zweedse kunst en cultuur. Heel interessant en ook het gebouw (een oude kerk) was erg mooi van binnen. Nadat we hier een halve dag hebben rondgelopen, zijn we naar het oude gedeelte van de stad gegaan; Gamla Stan. Daar hebben we een stop gehouden om iets te eten. Hele leuke wijk met allemaal kleine schattige cafeetjes.

Nadat het energielevel weer was verhoogd zijn we naar het NobelMuseum geweest. Dit was niet heel groot, dus met een uurtje hadden we het wel weer gezien ;). Als laatste activiteit van de dag zijn we naar Fotografiska geweest. Dit was een museum met verschillende fotografie exposities. Onze kunst & cultuur kennis was goed aangevuld na donderdag.

Op vrijdag gingen we weer verder, want ja, als je eenmaal zo'n kaart hebt, moet je er natuurlijk optimaal gebruik van maken! Het Vasamuseum was de eerste activiteit van de dag. "Op 10 Augustus 1628 begon de Vasa (een schip) aan haar eerste reis en zonk dezelfde dag nog in de haven van Stockholm. 333 jaar later slaagde men er in het wrak te bergen." Het gerenoveerde schip staat nu opgesteld in het Vasamuseum. Erg indrukwekkend hoe men zo'n groot schip van de zeebodem heeft kunnen halen.

Helaas waren de eerste dagen in Stockholm grauw en grijs (wat verrassend), dus hadden we het bezoek aan de Skyview maar even uitgesteld. Toch wilden we de skyline van Stockholm zien en besloten een gokje te wagen. En ja, ook in de lucht zag het er nog steeds grijs en grauw uit. Behalve toen we weer beneden waren; de zon ging schijnen...

We waren helemaal in de stemming van het bezoeken van attracties (ja, ook de Duitsers vinden het leuk als alles gratis is), dus werd er meteen een bezoekje aan het Royal Palace aan vastgeplakt. Terug naar Gamla Stan. Ook dit was een leuke locatie, inclusief echte bewakers voor het paleis!

Na alle indrukken en ons volgezogen te hebben met informatie, was het tijd voor Fika! Dit is eigenlijk gewoon een koffiebreak inclusief iets lekkers. We zaten in een heel klein schattig koffiehuisje, met natuurlijk een lekker stuk bosbessentaart inclusief vanillesaus :) (na al dat wandelen hoefden we ons niet schuldig te voelen haha). Na even een korte berekening te hebben gemaakt of we de kosten van de Stockholm card terug hadden verdiend (en ja! dik en dwars), besloten we naar huis te gaan en ons klaar te maken voor het nachtleven van Stockholm. Dat moest natuurlijk ook even getest worden!

Maar uiteindelijk testte ik niet het nachtleven, maar het nachtleven mij. Ik dacht dat ik wel wat gewend was, maar dit was weer een compleet nieuwe ervaring. In de negatieve zin van het woord. Het zou een 'geweldige' club zijn onder de brug. De 'place to be'. Maar de 'place to be' werd bewaakt door een of andere creepy Russisch achtig figuur, compleet in kostuum. Na deze creep te hebben overleefd en door allemaal gangetjes te worden geleid plús nog 17 euro entree te betalen, kwamen we eindelijk in de club zelf. Nouja club, het leek meer op een schuur met kelder die was omgebouwd. Overal waren er 'upcoming hipsters' die danste op (natuurlijk) 'upcoming music' (oftewel crap). Wat miste ik mijn vertrouwde uitgaansleventje in Nederland zeg. Gewoon lekker in mijn spijkerbroekje en afgetrapte gympen goedkope wijn drinken uit plastic bekertjes. Dat is wat ik leuk vind. Ook werd dat gevoel nog even versterkt door alle geweldige carnavalsfoto's en filmpjes die ik op Facebook, Instagram en WhatsApp voorbij zag komen. Jaloers!

Mijn vriendinnen verklaarde me voor gek, want dit was toch helemaal geweldig! Een hippe underground party in het centrum van Stockholm?! Ik besloot me ervoor open te stellen en uiteindelijk vond ik mijn plaats tussen de hipsters op de hiphop vloer en heb ik daar lekker mijn dansjes gedaan. Rond half 4 waren we wel uitgefeest en gingen we naar huis. Een voordeel was dat deze 'club' open was tot 5 uur in plaats van 2 uur. Dat was wel het hoogtepuntje.

Zaterdag hadden we vrij gehouden om te shoppen. Gelukkig was het heerlijk weer en hebben we onze favoriete bezigheid uitgeoefend. Om de minivakantie af te sluiten zijn we lekker uit eten geweest en hebben nog even een drankje gedaan. Zondagochtend spullen gepakt en in de bus gestapt om weer terug te gaan naar het rustige Borås. We willen in de zomer zeker nog een keer terug, want Stockholm is ontzettend mooi! Veel mooie gebouwen en gekleurde huisjes. Zeker een aanrader, op de club na dan ;). Helaas moet ik me de komende dagen opsluiten op mijn kamer, want woensdag staat het eerste tentamen voor de deur. Back to business duss...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl