Lente en Chinees nieuwjaar

25 februari 2015 - Borås, Zweden

En alweer meer dan een week voorbij. En alweer keelpijn en een verstopte neus. Ik denk dat verkouden zijn hier bij de cultuur hoort of iets dergelijks, want man, wat een ellende! Ik kan niet wachten tot de lente begint. Ik heb me laten vertellen dat het hier het beste seizoen van het jaar is. Een beetje zonlicht en warmte doet vast wonderen!

Afgelopen week heb ik mijn eerste tentamen gehad. Ik meld het alleen even en ga er verder niet over uitweiden. (lees: het ging super slecht en ik wil er niet meer aan denken). Helaas/gelukkig duurt het nog drie weken voordat ik mijn cijfer krijg, dus tot die tijd kan het nog alle kanten op!

De rest van de week hadden we het geluk dat we niet hoefden te koken. Ik heb in een week nog nooit zoveel verschillende gerechten gegeten, van zoveel verschillende landen. Op donderdag gingen we bij een vriendin eten. Zij is Nederlands dus geen rare gerechten op mijn bord. Vrijdagavond hadden we een Aziatisch diner. En wat hadden ze er een werk van gemaakt! Hartstikke leuk die Chinese gerechten, maar dat is dus echt niet de bami en nasi die ik had verwacht. We kregen bubble tea, egg taartjes en spicy rijst met vlees. Leuk om een keer mee te maken, maar niet de gerechten die ik dagelijks zou willen eten.

Zaterdag was echt het hoogtepunt. We gingen het Chinese nieuwjaar vieren. Een Duits meisje dat oorspronkelijk uit Vietnam komt had een hele maaltijd voor ons voorbereid. En dat was lekker! Noodles met tofu en springrolls met zoetzure saus. Om je vingers bij af te likken. Uiteindelijk kregen we nog een 'red pocket' mee. Dit is een gewoonte in Azië; ouders geven hun kinderen geld met het nieuwe jaar en dit geld wordt in een rood zakje gestopt. Leek me ook een hele goede traditie om in Nederland in te voeren ;). Uiteindelijk hadden we zondagavond nog een internationaal diner. Alle internationale studenten moesten iets typisch uit hun eigen land maken. Annabeth en ik de keuken in: resultaat was aangebrande vanillevla en 1 liter chocoladevla. Uiteindelijk hebben we als noodoplossing maar broodjes hagelslag gemaakt en die vielen zeker in de smaak. Natuurlijk kwamen mijn huisgenootjes met de beste Duitse gerechten, maar ja, wij als Nederlanders zijn nou eenmaal geen keukenprinsessen (de hele keuken zat onder de vla). Uiteindelijk een heel lekker diner gehad met gerechten van over de hele wereld.

's Avonds kwamen papa en Annemiek aan om een kijkje te nemen in mijn Zweedse leven. Maandag zijn we samen naar Göteborg geweest en hebben daar zo'n beetje alle Zweedse taartjes en lekkernijen uitgeprobeerd. Helaas zijn ze vanochtend weer vroeg vertrokken. Maar we hebben een paar leuke dagen gehad.

Voor deze week staat de verjaardag van mijn huisgenootje op het programma. Dus ik spreek jullie weer na alle party's! (als ik geen been breek tijdens het skiën, want dat gaan we zondag nog doen)

Hej då!