Roadtrip

27 april 2015 - Borås, Zweden

Je kent die reclame wel van 'volg de Skoda rijder'. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet heel erg fan ben van Skoda (doe mij maar Audi of Volkswagen, want met al die Duitsers om me heen begin ik ook van Duitse degelijkheid te houden ;)) en al helemaal niet van volgen. Maar dit weekend kon ik er niet omheen en ik moet zeggen; het was leuk!

Na een week vol spanning geprobeerd te hebben een busje voor 9 personen te huren, was dit helaas niet gelukt. Dan maar twee 'kleine' auto's! Vrijdagavond op de valreep alles nog geregeld en twee 'autootjes' opgehaald op het vliegveld. Die 'autootjes' vielen 100% mee. 2 gloednieuwe Skoda Octavia stationwagons met alles er op en eraan. Op dat moment vond ik het dus al minder erg om in een Skoda te rijden ;). Deze 'bolides' (het blijft een Skoda) naar huis gereden en op Zaterdag kon onze roadtrip beginnen!

Vertrek: 7 uur in de ochtend, op naar Oslo! Als een kleine familie hadden we alle broodjes mee voor een 4 uur lange autorit. Rond 11 uur kwamen we aan in Oslo. Regen, regen en nog eens regen. En dat was praktisch het hele weekend het geval. Erg jammer, maar dat mag de pret niet drukken!

Eerst zijn we in het centrum geweest en hebben het Operagebouw bezocht. Modern, maar mooi. Onze eerste indruk van de stad was grijs en grauw (en dat was niet alleen de regen!). Gelukkig was een vriendin al eerder in Oslo geweest en kon ons hele mooie plekjes laten zien met oude gebouwen. Hierdoor is mijn beeld zeker veranderd en kan ik zeggen dat Oslo een mooie stad is! Al moet ik toegeven dat ik Stockholm leuker vind, want ja, ik blijf bij Zweden natuurlijk ;).

Na het centrum te hebben bekeken te voet, hebben we het ook van binnen en buiten gezien met de auto. Oorzaak; de navigatie liet ons nog wel eens (naja heel vaak) in de steek. Dwars door het centrum met twee fancy Skoda's was geen makkelijke opgave, maar we hebben het overleefd! En na 4 maanden geen auto te hebben gereden, heeft mijn autorij talent mij niet in de steek gelaten.

Na een aantal keer hetzelfde rondje, kwamen we aan waar we zijn moesten; het park met de beelden. Een heel groot park met verschillende sculpturen. Ook leuk om te zien en op deze manier hebben we toch nog een beetje cultuur gesnoven. Aan het eind van de middag kwam het idee om naar een van de meest bekende Skischansen van Europa te rijden; Holmenkollen;

"Officieel geopend in Maart 2010, de skischans van Holmenkollen is de modernste ter wereld, en een van de eerste design skischansen die ooit gebouwd is.

De starttoren bevindt zich 60 meter boven de grond, en in de schans is 100 ton staal verwerkt, wat Holmenkollen de enige stalen skischans ter wereld maakt.

De skischans is 's nachts verlicht en een herkenningspunt voor de wijde omgeving. Het is ook mogelijk om de top van de skitoren te bezoeken, waar u kunt genieten van een spectaculair uitzicht over Oslo en de Oslofjord."

Allemaal ontzettend leuk, maar we hebben er heeeellleeeemaaal niks van gezien. Te bewolkt. We waren allang blij dat we er waren aangekomen, want de berg zat midden in een wolk, dus je kon maar een paar meter voor je uitkijken. (ook hier werden mijn 'drivingskills' weer op de proef gesteld). Dan maar een Fika, want ook in Noorwegen moeten we Zweedse tradities hoog houden! Met een lekkere brownie en een bakje koffie besloten we als laatste punt van de dag Fredrikstad te bezoeken. Dit lag toch op de route en hier konden we nog wel even een stop maken. Zo gezegd, zo gedaan. Een heel leuk stadje aan het water met allemaal schattige huisjes en bootjes. Zeker de moeite waard om eens te bezoeken, want zelfs met regen en kou was het mooi ;).

Tussen 19.00 uur en 20.00 uur hebben we Noorwegen verlaten en zijn we teruggekeerd naar het veilige en bekende Zweden. Want net zoals de oneindige rivaliteit tussen Nederland en Duitsland, ben je als Zweed ook niet veilig in Noorwegen en dat hebben we gemerkt op de weg! Wat een brutale en onvriendelijke mensen. Maar dat kwam dus waarschijnlijk door onze Zweedse nummerplaat... Rond 23.00 uur arriveerden we weer in Borås, om snel mijn bedje in te duiken, want voor zondag stonden Malmö en Helsingborg op het programma.

Nu zeggen ze altijd dat het in het zuiden beter en warmer weer is, maar het leek alsof de regen ons achtervolgde. Helaas weer de hele dag regen gehad, maar we laten ons niet uit het veld slaan! In Malmö hebben we een museum bezocht, lekker gegeten bij Max (de Zweedse McDonalds) en de hoogste toren gezien. Jammer genoeg konden we niet naar binnen, want dat was niet toegestaan. (Kunnen die Zweden eindelijk een toeristische attractie maken en geld binnenhalen, doen ze het nog niet!).

Eind van de middag gingen we weer richting het noorden en hebben we nog een stop gemaakt in Helsingborg. Hele mooie stad aan het water, waar we zelfs de kust van Denemarken konden zien! Hier is het punt dat Denemarken en Zweden het dichtst bij elkaar liggen, want de kustlijnen zijn maar 4 kilometer van elkaar verwijderd. Na weer een echte Zweedse Fika (die blijft het best), hebben we nog even rondgelopen in de haven. De dag zat er weer op en de terugweg werd in gang gezet.

Een klein emotioneel momentje toen ik bedacht dat ik ongeveer 4 maanden geleden dezelfde weg heb gereden met mama en Corré. Vol spanning en goede moed een nieuw avontuur tegemoet. En nu reed ik daar, in mijn Skoda, met al veel avonturen op zak en mijn lieve vriendinnetjes. Nog maar 6 weken te gaan en dan reis ik weer terug naar mijn koude kleine kikkerlandje. Ik barstte in tranen uit... (nee grapje). Met een glimlach en een goed gevoel reed ik weer naar 'huis' , want wat maak ik hier onwijs gave dingen mee en wat ben ik daar dankbaar voor!

Halverwege de avond kwamen we weer aan in ons eigen stadje. Aangezien we de auto's op Maandag ook nog hadden, moesten we daar toch nog even gebruik van maken!  Op naar de grote supermarkt om onze wagen vol te laden :P.

Vanmiddag zijn we nog met een paar meiden naar Jönköping geweest. Al een paar keer langsgereden op weg naar Stockholm, maar nog nooit in de stad geweest. Daar werd het dus weleens tijd voor! Gelukkig hadden we vandaag heerlijk weer en hebben we zelfs nog een ijsje gegeten aan het een-na grootste meer van Zweden. Ook geweldig dus.

Met een voldaan gevoel hebben we vanavond de auto's weer teruggebracht naar het vliegveld. Daar zag ik nog een paar Nederlanders voorbij komen en vol trots met mijn oranje blouse (want ja die heb ik natuurlijk de hele dag aangehad!) heb ik hen nog een fijne koningsdag gewenst. Zelfs mijn Duitse vriendinnetjes wilden voor één keer (maar dan ook echt alleen vandaag) iets oranjes aan. Nu luister ik nog even naar 538 in Breda en krijg ik toch nog een beetje dat oranjegevoel :). Een fijne Koningsdag de laatste uurtjes en volgend jaar ben ik er weer bij!