Barbecuen bij Zweedse Lente temperaturen

12 april 2015 - Borås, Zweden

Het Paasweekend zit er weer op en de nieuwe lessen zijn deze week weer begonnen. Na alle drukte en stress van de tentamens hebben we onze vrije dagen maar eens even ingeluid met een avondje vol eten en gezelligheid. Een afsluiting van de tentamenweek zou geen afsluiting zijn zonder een dikke party! Op donderdagavond dus naar de XoY (plaatselijke club) en flink dansjes gedaan. Helaas was de volgende dag iets minder feestelijk en heb ik dus letterlijk van mijn vrijheid genoten (doen waar je zin in hebt en dat is dus niks doen).

Voor de Paasdagen lekker een paar dagen helemaal niks gedaan en dus het hele appartement opgeruimd en schoongemaakt (ja, misschien uit verveling). Gelukkig was het hier eindelijk ontzettend mooi weer het hele paasweekend! Elke dag strak blauwe lucht en 'warm', voor zover het hier 'warm' kan zijn.

Tweede Paasdag hebben we met alle vriendinnen een brunch gehouden bij ons thuis. 's Middags zijn we naar het park geweest en hebben we een wijntje gedronken op het terras. Genoten van het goede leven dus! Deze dag zijn ook twee vrienden (een jongen en meisje) van mijn huisgenootje gekomen; nog meer Duitsers in huis! Ja ik zou er bijna bang van worden haha. Ook de vriend van Lisa (een DUITSE vriendin) was naar Zweden afgereisd. Gelukkig bleef het mooie weer nog steeds aanhouden.

Nu ben ik niet een hele grote ster in hoofdrekenen, maar deze calculatie kan ik nog wel maken: Twee jongens in onze groep + mooi weer + een meer = Een barbecue bij het meer! Op woensdag besloten we naar het meer te gaan en hier een barbecue te houden. In Zweden mag je overal vrij barbecuen en vuur maken. Dat lieten de jongens zich natuurlijk geen twee keer zeggen! Het oergevoel kwam in ons los en een eeuwenoude taakverdeling kwam naar boven; de meiden zorgde voor de aanlevering van het eten en de jongens maakte het vuur voor de barbecue. Persoonlijk denk ik dat deze taakverdeling niet voor niets eeuwenoud is, want het beviel me prima! Het vuur was snel aan en het barbecuen kon beginnen. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat het niet zoo warm was om te barbecuen, maar met een winterjas en een warm kampvuur kwamen we een heel eind. Een geslaagde avond en zeker voor herhaling vatbaar.

Na weer een paar dagen naar school te zijn geweest, hebben we morgen de volgende reis op de planning staan: Seabattle! Dit is een reis georganiseerd door de internationale studentenvereniging (ESN). Alle studenten van ESN Scandinavië worden op een cruiseschip gezet van Stockholm naar Tallinn (Estland). Tijdens deze reis kunnen we non stop partyen! Niet slecht voor studenten lijkt me. We vertrekken morgenochtend met de bus naar Stockholm en vanuit daar stappen we op het cruiseschip naar Tallinn. Dinsdag hebben we de hele dag in Tallinn om wat sightseeiing te doen (en goedkope alcohol in te slaan). Op dinsdagavond vertrekken we al feestend weer terug naar Stockholm om op woensdagochtend brak aan te komen. Als het goed is komen we woensdagavond weer heelhuids terug in Borås.

Het schijnt een heel groot evenement te worden. Ik ben heel erg benieuwd hoe alle culturele aspecten van Estland zich uiten in  de hoofdstad Tallinn (lees: non stop partyen op een cruiseschip, wie wil dat nu niet!)

Volgende week dus meer!